top of page

SAK

Umeå kommune

Kursevalueringer og student- og lærerundersøkelser med

esMaker-logo
Umeå kommune-logo

«Entergate er som en god partner i mitt og kommunens utviklingsarbeid – vi gjør dette sammen.»

Anna Persson, skolestrateg

Den kommunale gymnasieskolen i Umeå kommune

Umeå kommune-logo

Om Umeå kommune: Den mest folkerike kommunen i Norrland, og også den raskest voksende kommunen

Befolkning : 129 000 innbyggere (2019/2020)
Ungdomsskoleelever: 3700 i kommunal regi

Lærere i videregående skole: omtrent 370 under kommunal administrasjon

Rapporter per år: ca. 1300

Umeå kommune bruker for tiden:

esMaker-logo
eStracer-logotype
""

Umeå kommune
forbedrer videregående skole

Anna Persson är skolstrateg med uppdrag att analysera framgångsfaktorer och hitta förbättringsområden inom den kommunala gymnasieskolan i Umeå kommun.

 

"För att mäta resultat av förbättringsarbetet över tid, så är Entergates enkätverktyg esMaker ett jättebra stöd i processen"

Utmaningen

Olika förutsättningar och stora skillnader mellan olika verksamheter och program är en utmaning för den som har det övergripande ansvaret. Under 2012 påbörjades utvecklingen av ett systemstöd för att kunna genomföra kursutvärderingar, elev- och lärarenkäter.

 – Det är svårt att hitta generella framgångsfaktorer och förbättringsmöjligheter i en verksamhet med stora skillnader i kurser, elevunderlag och kompetenser. Även om jag har helikopterperspektiv, så behöver jag dyka ner för att få en mer detaljerad bild.

Friksjonsfri prosess

Verktøy og prosess
Entergate utviklet en portal, hvor læreren logger seg inn for å starte en evaluering, og med noen få enkle knappetrykk publiseres undersøkelsen til elevene via læringsplattformen.

– Elevundersøkelsene tar for seg en rekke spørsmål og faktorer. Vi baserer i stor grad undersøkelsen vår på Skoltilsynets undersøkelse og bruker den som grunnlag, slik at vi også kan møtes nasjonalt og sammenligne hvordan Umeå kommunes videregående skoler gjør det sammenlignet med andre videregående skoler i Sverige. Men vi legger også til våre egne spørsmål.

Høy responsrate
De kommunale videregående skolene i Umeå kommune har omtrent 3700 elever. Målet er en svarprosent på minst 80 prosent.

– Med tanke på at det er så mange elever, og at det å svare på spørreundersøkelser ikke er favorittaktiviteten til elever på videregående, er vi veldig fornøyde. Vi når målene våre og har en veldig høy svarprosent.

Samarbeidet med Entergate

esMaker-logo

Kursevalueringer

Fordeler og resultater

Undersøkelsene gir Videregående- og voksenopplæringsnemnda en samlet screening av virksomheten på en systematisk måte over tid.

– Hvert år lages det omtrent 1300 rapporter der det er mulig å få statistikk basert på en rekke ulike parametere. Det er en svært verdifull støtte i forbedringsarbeidet vårt over tid. Det gir også skoler eller spesifikke programmer en direkte indikasjon på resultatene av investeringene som er gjort. Et eksempel blant mange kan være hvordan endret timeplanlegging har påvirket graden av opplevd stress blant elever. Selv om jeg har et helikopterperspektiv, må jeg dykke ned for å få et mer detaljert bilde.

Vi gjør dette sammen.

Da Anna Persson tiltrådte stillingen som skolestrateg, hadde esMaker vært etablert i bransjen i mange år.

– Det er et veletablert system som går knirkefritt for lærere og elever. For min del fungerer samarbeidet veldig knirkefritt. Jeg har en kontaktperson som er lydhør og forstår mine ønsker, som holder oversikt over utviklingen og har den rette kompetansen til å implementere forbedringer og følge opp. Entergate er som en god partner i mitt og kommunens utviklingsarbeid – vi gjør dette sammen.

Kvinna som går på en äng
Apoteket logotyp

Apotek AB

Sveriges største apotekkjede lærer opp 3500 ansatte med eTracer

Kvinna som går på en äng
Apoteket logotyp

Tomelilla kommune

Tomelilla kommune øker kvaliteten på driften med eTracer.

Kvinna som går på en äng
Apoteket logotyp

En sunn generasjon

En sunn generasjon følger opp og forbedrer arbeidet med esMaker.

Vil du vite mer om løsningene våre?

bottom of page